Nieuws
Veelgestelde vragen over
Facturen en betalingen
Vragen over je facturen of betalingen? Hieronder vind je het antwoord.
Alle vragen over Facturen en betalingen
Wat moet ik doen als een opdrachtgever niet betaald?
Wij mogen hierin geen advies geven. Wat je moet doen bij het regelen van niet betaalde facturen staat op de site van de belastingdienst.
Wat is btw?
BTW is de belasting die je betaald over een gewerkte opdracht, deze bedraagt 21% over de gewerkte uren en het daarbij behorende uurtarief. Je bent zelf verantwoordelijk voor de aangifte bij de belastingdienst. De meeste ZZP’ers doen elk kwartaal BTW aangifte.
Wanneer krijg ik betaald?
Dat kan verschillen. De wettelijke betalingstermijn is 30 dagen, een opdrachtgever dient in ieder geval binnen deze termijn de factuur uit te betalen. Soms kun je met de organisatie andere afspraken maken.
Ik heb andere uren gewerkt dan was afgesproken, hoe zorg ik dat mijn uren kloppen op de factuur?
Zorg dat als je langer of korter werkt dit altijd in overleg gaat met een leidinggevende van de organisatie waar je hebt gewerkt. Daarna kan je de uren van de opdracht wijzigen, die vind je terug in je opdrachtenkoffer. Naast de details vind je een knopje ‘uren wijzigen’.
Hoeveel kan ik vragen?
Het uurtarief ligt gemiddeld tussen de 35 en de 45 euro exclusief BTW. Het minimale tarief dat een opdrachtgever kan bieden is 30 euro exclusief BTW.
Zijn er kosten aan verbonden?
Tadaah brengt aan de opvangorganisaties een vergoeding in rekening van slechts €2,39 per bemiddeld uur. Er worden geen opstartkosten of abonnementsvergoedingen in rekening gebracht bij zowel opdrachtgevers als opdrachtnemers.
Waar kan ik mijn factuurnummer vinden?
Het factuurnummer moet je zelf invullen op de factuur nadat jij deze hebt gedownload. Dit is omdat wettelijk factuurnummers altijd opeenvolgend moeten zijn. Wij hebben geen zicht op de facturen die je eventueel stuurt naar opdrachtgevers die niet bij Tadaah zijn aangesloten. Een factuurnummer moet ook uniek zijn. Je mag niet twee keer een factuur versturen met hetzelfde nummer.
Waar kan ik mijn (oude) facturen vinden?
Alle facturen worden bewaard. Je kunt je facturen altijd opnieuw downloaden. Zoek je één specifieke factuur? Kijk dan ook even in je ‘verzonden e-mails’of je hem daar nog kunt vinden.
Hoe moet ik mijn uren registreren?
Op Tadaah.nl worden jouw uren/tarieven bij gehouden en is er de mogelijkheid om jouw facturen op te maken en versturen door middel van een standaard factuur template. Hier kun je ook overzichten downloaden voor in je administratie.
Kan ik mijn factuur wekelijks, tweewekelijks of maandelijks verzenden?
Je bent zelfstandig ondernemer, dus dat betekent dat jij zelf in overleg met je opdrachtgever bepaalt hoe vaak jij factureert. De meeste kiezen voor maandelijks factureren. Je kunt via het platform factureren maar bent natuurlijk ook vrij om je eigen gemaakte factuur te versturen. De facturen zijn pas beschikbaar als de opdracht is afgelopen! Dus de week facturen worden op zaterdag klaargezet en de maandfacturen op de eerste dag van de volgende maand. De meeste opdrachtgevers willen één factuur per maand, dat scheelt ze een boel administratief werk.
Factureer ik aan Tadaah als freelancer?
Nee, je stuurt zelf jouw facturen naar de opdrachtgevers en deze betalen jou dan uit. Voor het opmaken van jouw factuur kun je gebruikmaken van de bestaande factuur template in het Tadaah programma.
Worden mijn reiskosten vergoed?
Reiskosten worden niet door alle organisaties vergoed. Je mag je reiskosten aftrekken van de belasting als zzp’er. De reiskosten verminderen de winst van jouw onderneming en zodoende betaal je minder inkomstenbelasting.