Diensten en functies
Lees meer over diensten en functies bij Tadaah.
Diensten plaatsen
De oude dienstmogelijkheden (Spoeddienst, Keuzeopdracht, Invalpoule) worden vervangen door ‘Losse diensten’, onderverdeeld in automatische selectie & handmatige selectie (de zogenaamde ‘Interessedienst’).
Het overzicht van je geplaatste diensten vind je onder het tabje ‘Diensten’ in je accountomgeving. Hier kun je bestaande diensten en statussen inzien, diensten annuleren en nieuwe diensten aanmaken. Je kunt per dienst een uurtarief instellen.
Note: Er is helaas geen mogelijkheid diensten te wijzigen via ons Adviesteam. Als platform mogen wij geen opdrachten of diensten plaatsen vanwege het potentiële risico van schijnzelfstandigheid en/of schijnondernemerschap. In lijn met de wet- en regelgeving die per januari van nageleefd zal worden, streven we ernaar om ervoor te zorgen dat organisaties en freelancers zelf diensten kunnen plaatsen, wijzigen, aannemen en elkaar kunnen vinden, maar wel binnen de kaders van de wetgeving.Het is belangrijk dat een freelancer een dienst zelf accepteert, in plaats van dat deze aan hem of haar wordt toegewezen. Hoewel het misschien eenvoudig lijkt om dit mogelijk te maken wanneer beide partijen tevreden zijn, lopen we als platform een risico wanneer we dit faciliteren. Bovendien kunnen organisaties een machtspositie lijken te krijgen ten opzichte van freelancers, wat ook juridische en ethische implicaties kan hebben.
Automatische selectie vs handmatige selectie (interessedienst)
Er is bij een dienst keuze uit twee soorten selecties: handmatige of automatische. Bij handmatige selectie kun je zelf een freelancer kiezen uit de geïnteresseerden. Hierbij heeft de freelancer ook de mogelijkheid om een ander uurtarief voor te stellen. Bij automatische selectie zal de eerste freelancer die reageert op de dienst, de dienst krijgen.
Let op: handmatige selectie is alleen mogelijk indien er minstens 72 uur zit tussen het plaatsen van de dienst en start van de dienst.
Handmatige selectie noemen we een ‘Interessedienst’. Bij dit type dienst dien je rekening te houden met het volgende:
- Nodig iedereen, of minimaal altijd minimaal 2 freelancers uit bij handmatige selectie
- Bij deze Interessediensten hebben freelancers de mogelijkheid om een ander uurtarief voor te stellen
- Als je geen keuze maakt vervalt de oproep 48 uur voor aanvang van de dienst (omdat hier normaal 72 uur tussen moet zitten).
Aanpassen uren en/of locatie van de dienst
Als een dienst eenmaal is geplaatst, kun je deze niet meer wijzigen. Is de dienst nog niet ingevuld, dan kun je deze annuleren en opnieuw aanmaken (dit gaat makkelijk via ‘dupliceren’.
Als de dienst is ingevuld, en de dienst minstens 24 uur later start, dan kun je de dienst annuleren, dupliceren en de tijden/vestiging aanpassen of andere gegevens aanpassen. Je kunt ook altijd achteraf (24 na voltooiing dienst) de tijden en/of vestiging wijzigen.
Als de dienst is ingevuld en de dienst begint binnen de eerstvolgende 24 uur, dan is het niet aan te raden de dienst te annuleren i.v.m. de compensatieregeling. We raden in dit geval aan om mondeling met de freelancer af te stemmen dat bijvoorbeeld de vestiging/de tijden zijn aangepast en deze achteraf te wijzigen wanneer je de uren controleert zodat dit goed staat voor facturatie.
Freelancer uitnodigen voor dienst
Als je een freelancer persoonlijk wilt uitnodigen voor een dienst, en deze is al favoriet van jouw vestiging, beschikbaar en gekwalificeerd is, dan zul je deze onder ‘Mijn selectie’ terugvinden wanneer je een dienst plaatst. Wanneer je alleen deze of enkele anderen uitnodigt, zullen zij een persoonlijke uitnodiging ontvangen per mail.
Als je voor een dienst een freelancer wilt uitnodigen die nog geen favoriet van jouw vestiging is, maar wel in het verleden voor jouw organisatie gewerkt heeft, dan is er een manier om deze alsnog persoonlijk uit te nodigen. Ga in dit geval naar een dienst in het verleden die de freelancer heeft gewerkt, en dupliceer de dienst. Alle gegevens worden dan meegenomen, dus ook de freelancer. Pas dan de datum en eventueel vestiging aan naar wens. Plaats nu de dienst, en vergeet niet de freelancer voor jouw vestiging nu favoriet te maken zodat je voortaan altijd deze freelancer persoonlijk kunt uitnodigen! Let op: als de freelancer niet beschikbaar is of niet gekwalificeerd is, dan zal deze niet verschijnen in de lijst met geschikte freelancers. Ook niet als deze favoriet is.
Als de freelancer een totaal onbekende is van de organisatie, dan kun je deze alleen uitnodigen als je een ‘Interessedienst’ plaatst en de freelancer hierop reageert door interesse te tonen. Als organisatie kun je deze persoon dan accepteren, en direct favoriet maken voor de toekomst.
Hoe kun je een dienst splitsen?
Als er een dienst is geplaatst die in twee aparte diensten over 2 locaties gesplitst moet worden, kunnen je het volgende doen:
- De geplande dienst (dienst 1) kan blijven bestaan
- Dupliceer dezelfde geplande dienst, dan wordt de freelancer automatisch meegenomen
- Kies in de gedupliceerde dienst (dienst 2) meteen de juiste vestiging
- De tijd van de gedupliceerde dienst (dienst 2) moet direct aanvangen na de tijd van de geplande dienst. Bijvoorbeeld: Bestaande dienst (dienst 1) gepland 08:00-15:00, dan dupliceer je de volgende dienst (dienst 2) op 15:05 tot 18:00
- Zodra de tijd van de geplande dienst (dienst 1) is verstreken, kan de freelancer de vestiging van (dienst 1) aanpassen
- Zodra de gedupliceerde dienst (dienst 2) is verstreken (bv 15:05-18:00) kan de freelancer ook van deze dienst de vestiging aanpassen (na 18:00)
- De opdrachtgever kan 24 uur na verstrijken van de dienst de vestigingen van diensten wijzigen indien de freelancer dat niet heeft gedaan. Indien dat freelancer dit wel heeft gedaan, dan is het enkel nog een kwestie van accorderen voor de opdrachtgever.
Deze manier van werken is de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever.
Annuleren dienst
Diensten die (nog) niet gekoppeld staan aan een freelancer kunnen altijd kosteloos worden geannuleerd. Indien de dienst wel gekoppeld staat aan een freelancer en de opdrachtgever annuleert binnen 24 uur voor aanvang van de dienst dan is de opdrachtgever de freelancer een vergoeding verschuldigd van 100 euro excl. btw + 7,50 bemiddelingskosten excl. btw aan Tadaah.
No Show/wederzijds annuleren binnen 24 uur voor aanvang
Bij een no-show (niet komen opdagen) of een wederzijdse annulering binnen 24 uur, kun je dit aangeven bij info@tadaah.nl. Zij zullen dan uitleggen hoe je dit kunt corrigeren.
Functies
Wanneer je een dienst plaatst, kies je voortaan ook voor welke functie je iemand wilt inzetten (voorheen: competenties). Pedagogisch medewerkers worden op basis van hun kwaliteiten (diploma’s en certificaten) ingedeeld op functies. Alleen de freelancers die in aanmerking komen voor jouw functie, kunnen reageren op de dienst. Er zijn in totaal 23 soorten functies:
- KDV Babygroep Medewerker
- KDV Dreumes Medewerker
- KDV Peuters Medewerker
- KDV Verticale Groep Medewerker
- BSO – Buitenschoolse Opvang Medewerker
- VSO (Voorschoolse opvang) Medewerker
- TSO (Tussenschoolse Opvang) Medewerker
- Vroege Voorschoolse Educatie (VVE) Medewerker
- Peuterspeelzaal Medewerker
- Peuter Plus Groep Medewerker
- BSO-plus (Specialistisch) Medewerker
- KDV Plus (Specialistisch) Medewerker
- Pedagoog
- Orthopedagoog
- Leidinggevende/Locatiemanager
- Assistent Leidinggevende
- Assistent Leidinggevende Voorschool
- Gespecialiseerd Pedagogisch Medewerker
- Pedagogische Coach / Expert
- Beleidsmedewerker Kinderopvang
- Kwaliteitsmedewerker Kinderopvang
- Activiteitenbegeleider
- Huishoudelijke Hulp Kinderopvang
PRK-koppeling
In het overzicht PRK Controle Hulp kan een organisatie zien welke freelancers die een toekomstige shift gaan doen, niet gemarkeerd staan als gekoppeld. Je kunt ze direct in dit scherm als gekoppeld markeren zodat jullie organisatie daar een overzicht in heeft. Let op: deze tool maakt niet daadwerkelijk de koppeling met het PRK: dit dient via DUO te gebeuren.
Vervallen platform functies
Exportfunctie van bijv. Diensten en contracten komen in het nieuwe platform te vervallen.